Reisverslagen

  ______ooOOoo______

 

Kanaal eilanden en Frankrijk

 

Zondag 26 juni 2005

 

Enkele weken geleden kregen wij bericht van Arjen om mee te varen naar Brest ,jammer genoeg konden wij ons niet vrij maken op de voorgestelde vertrekdatum, wij zullen hem vervoegen in Le Havre.

 Na een zeer drukke week van voorbereidingen vertrekken wij dan op zondag morgen 26 juni om 05:00 h richting Le Havre, na een voorspoedige reis bereiken wij de jachthaven waar de Wanderer op ons ligt te wachten. Wij worden hartelijk verwelkomd door een tevreden Arjen en zijn 14 jarige neef Andre een zeer leuke jongen waar we de ganse reis veel plezier aan beleven.

Nadat alles uit de auto en in de boot geladen is word er een hapje gegeten en nadien een beetje de omgeving verkent. In de late namiddag vraagt Arjen aan The pirate om de tocht van de volgende dag uit te stippelen van Le Havre naar Cherbourg ondertussen bereid ik het avond eten, na alle werkzaamheden en het vullen van onze magen maken wij nog een kleine avond wandeling en tegen 21:30 h liggen wij allen onder zeil. ( mazzel )

 

Maandag 27 juni,

                                                       

Volgens de planning van The Pirate moeten wij vertrekken om 06:00 u dus loopt de wekker af om 05:00h, tegen 06:10h zijn wij los van de kade voor een tocht van 75Nm. naar Cherbourg.

Het wordt een vrij zware tocht, bij ons vertrek was het goed weer met een goede zeilwind uit het NNO en goed zicht, wij voeren halve wind met zowel Grootzeil, Genua en  Kotterfok, rond 09.00 uur werd het heel erg donker,André was er helemaal niet gerust in, hij vond de lucht die van lichtgrijs naar zowat zwart over ging helemaal geen leuk zicht. Plotseling hoorde wij de donder rommelen. Terwijl ik aan het roer verder stuurde gingen The Pirate en André de Genua en de Kotterfok strijken ook werd er een reef in het grootzeil gezet want de wind was ondertussen ook goed komen opzetten.

 Arjen vond het veiliger om het roer zelf over te nemen waar ik helemaal niet boos om was, het regende intussen enorm hard en de wind liep op tot een 7 Beaufort, bliksem sloeg overal met enorme knallen om ons heen in . The Pirate bleef wel om het halve uur de positie opnemen en in de kaart plotten. Door de harde regen werden de golven neergeslagen maar nadat de regen minderde werden de golven zeer snel erg hoog tot zeker een 3 meter, toch moet ik bekennen dat ik ervan genoot de Wanderer is een sterke solide boot, ik voel me er altijd heel veilig op.

Na het onweer werd de Genua en Kotterfok terug gehesen, de wind bleef een 5 tot 6 Beaufort en de golven bleven vrij hoog. THE PIRATE nam het roer over, hij had het erg zwaar om de boot onder controle en de koers aan te houden, Arjen heeft dan de Gps uitgezet omdat deze te traag reageerde op het roer er moest toen op de golven en wind gestuurd worden en dat ging heel wat beter, om het uur werd er aan het roer afgelost.

Zolang ik stuurde was er geen probleem, maar van het moment dat ik het roer overgaf stak bij mij de zeeziekte weer zijn stoute kop op, gelukkig niet zo erg als de eerste keer.

Stilaan verbeterde het weer en tegen 15:00h was het terug goed. Om de zeeziekte tegen te gaan heb ik nadien een lange tijd gestuurd, toen wij in de aanloop van de haven van Cherbourg kwamen werden we aan bakboord opgelopen door de Viking die zijn woeste naam alle eer aan deed door vlak voor onze boeg naar stuurboord over te steken om in de wind zijn zeil te strijken, ik kon hem maar nipt voorbij varen, ook op zee heb je dus dezelfde idioten als op de snelwegen.

Na een tocht van 14 h voeren wij moe maar voldaan de haven van Cherbourg binnen. Tegen 20:40h lagen wij aan onze ponton vast en kon ik wat eten koken, na een smakelijke maaltijd nog even de omgeving verkent, dan de kooi in want morgenvroeg heeft The Pirate beslist loopt om 6h het wekkertje weer af.( mazzel )

  

Dinsdag 28 juni,

 

           

      Door de berekeningen van THE PIRATE, (wordt door Arjen en André “ DE Navigator “) genoemd moeten wij om de stroom mee te hebben zeker om 07:00h los zijn van de kade. Dan begint onze tocht van een 25 Nm. naar Alderney. Die heeft slechts 03:40h geduurd en waar zowel André, ik en nadien Arjen het roer in handen hadden. Wij hebben er een kleine wedstrijd van gemaakt. Andre was er mee begonnen, hij had op de overtocht van Fecamp naar Le Havre een snelheid van ruim 10 Kts gehaald toen ik aan beurt was heb ik dat record verlegt naar 11,1Kts toen wij ten volle van de stroming gebruik konden maken haalt Arjen zelfs 11,4 Kts. Dit is de topsnelheid die de Wanderer ooit gehaald heeft. Een pluim ook voor de navigator die de goede stroom weet te vinden.

Het was een heel mooie tocht met goed zicht en matige golven. Om 10:40h zijn wij reeds in Bray Bay Herman en André hebben een ankerboei opgepikt en even later lagen we lekker te rollen omdat de wind in de baai staat. Het bijbootje werd uitgehaald, opgepompt en dan …… pfff moest ik voor het eerst in meer dan 20 jaar het rubberbootje in, en  dat op die dansende golven, toch ik vond het heerlijk.

    

Rond de middag een boterhammetje gegeten en dan terug aan wal voor een verkenningstocht op Alderney. Op enkele km van de jachthaven ligt het prachtige dorpje.   

      

Terwijl wij door Viktoria street wandelen zien wij dat er vandaag een bustocht met gids over het hele eiland rijdt, vlug gaan vragen of wij nog mee kunnen, na een telefoontje kan het nog net. Herman en ik moeten wel voorin naast de chauffeur wat we zeker niet erg vinden, eigenlijk waren het de beste plaatsen.

De busrit duurde 2 uur en was echt de moeite waard ook al koste het 14£ pp. De chauffeur ( gids ) vertelde ons veel wetenswaardigheden over de geschiedenis van de “State of Alderney”.    

    

Na de rondrit varen wij met ons bijbootje terug naar de Wanderer plots liet het motortje het afweten. Gelukkig hebben wij de roeispanen bij, zij worden te voorschijn gehaald. Herman en ik zijn de roeiers van dienst, lol hebben wij er wel aan beleefd en ook nog een natte broek.

Na een prachtige dag gevolgd door een heerlijke warme douche, lekkere hotdogs en verschillende kaartspelletjes ( pesten ) kropen wij vermoeid in ons kooike, morgen richting Guernsey.( mazzel )  

              

 

Woensdag 29 juni,

         

Om 06:00h loopt het wekkertje weer af snel ontbijten en tegen 07:15 u. varen wij af richting Guernsey, eerst moeten wij nog over een moeilijk stuk              (overfalls) dan langs ontelbare rotsen en kleine eilandjes.

Plots zie ik voor het eerst in mijn leven een papegaaiduiker naast de boot vliegen, de rest van de bemanning is in de kajuit met kaart, passer en pilot bezig, voordat zij op mijn roepen uit de kajuit zijn is het dier alweer verdwenen.

Arjen vraagt of ik wil blijven sturen en dat blijf ik met heel veel plezier doen. Op een gegeven ogenblik zie ik achter ons  in de verte een reuze grote boot naderen met zeer grote snelheid, het blijkt een "Seacat"  overzetboot te zijn. Spectaculair, het geluid van de jet motoren klinkt als een voortdurende donder, het water spuit hoog achter het schip weg. Wij verwachten een reuze hekgolf, waneer deze bij de Wanderer aankomt is het bijna niets.

   

In de verte zie ik verschillende eilandjes, ik geniet enorm van deze tocht. Genoeg wind en een rustige zee is iets wat ik nog maar zelden meegemaakt heb.

Ik zeil  tot aan de ingang van de haven "Saint Peters Port" waar Arjen het roer over neemt, het is een heel moeilijke beloodsing met veel rotsen en ondieptes, we worden er echter door DE Navigator, die met de kaart in zijn hand richtlijnen geeft zéér goed  doorheen geloodst.

Hier gaan wij aan een pontonnetje buiten de jachthaven, omdat wij een konijntje aan boord hebben, huisdieren zijn namelijk verboden op het grond- gebied van de kanaaleilanden.

Waar je in Engeland, je huisdier nog mee aan boord mag hebben bovendeks, moeten de diertjes hier zelf benedendeks blijven, je mag niet in de jachthaven, omdat je in contact bent geweest met je huisdier. Weer een van die oude voorbijgestreefde domme Engelse wetten.

Guernsey is wel een prachtig eiland, wij beslissen dan ook om hier een dagje langer te blijven, om even tot rust te komen. Alle dagen vroeg op en vele uren zeilen vergt zijn tol, zeker bij André onze flinke scheepsjongen.

Nadat we schoon schip gemaakt hebben, en wat gegeten gaan Arjen, Herman en ik aan wal, André gaat een middag dutje doen, om 4 uur zullen we hem oppikken voor een flinke wandeling.( mazzel )

       

 

Donderdag 30 juni,

 

     

Na een goede nachtrust, zonder wekker deze morgen, zitten wij rond 09:30 u aan het ontbijt.

Het regent, hopelijk wordt het later op de dag beter, ook gaan wij verder met het aanleren van Vlaams aan onze gewillige jonge Nederlandse leerling           (André) wat deze maar al te graag doet.

Vooral het woord goesting vindt hij echt te gek, ook het verkleinwoord ske zoals jongske en snoepke vindt hij  het einde. Wij hebben veel pret met zijn vorderingen.

Tegen de middag, klaart het op en roeien we naar de wal, dat roeien is een steeds weer terugkerende lol. Wij beleven er ontzettend veel leut in, vooral André en The Pirate maken het bont.

Gisteren avond hebben wij beslist om hier net zoals in Alderney met de bus rond het eiland te trekken. Hier is het wel met openbaar vervoer dus worden er buskaartjes aangekocht en vertrekken wij.

We hebben besloten om op enkele plaatsen uit te stappen een goede wandeling te maken en dan bij een volgende opstap weer een stukje mee te rijden.

Als de zon schijnt stappen wij uit en wandelen tot het begint te regenen dan stappen we weer terug op de bus. Dit doen wij zo’n drietal keren, zo hebben wij toch veel van het eiland kunnen zien.

Rond 19:30h zijn wij terug op het schip, ik maak een lekkere pasta carbonara, dit valt zeer in de smaak , vooral Andre vind het een  ”te gekke saus“, onze Nederlands vrienden laten het zich goed smaken.

Nog een beetje kaarten ( pesten ) het lievelingsspel van onze jonge vriend, dan ons kooi in want morgen zal het weer vroeg dag zijn.( mazzel )

       

       

 

 

Vrijdag 1 juli

 

,

Om 05:00h rinkelt het wekkertje weer, het is nog donker buiten. Het waait hard en het is koud. Snel ontbijten en dan de boot los.

Vandaag varen wij terug richting Frankrijk en hebben wind tegen, ook is er een zware zeegang. Van een zonsopgang is niks te merken het blijft lang donker en regelmatig valt er een bui. Er is afgesproken dat er om het uur aan het roer gewisseld wordt.

Herman is van sturen vrijgesteld omdat hij de navigatie moet doen, daar het een zware zeegang is vraag ik om zoveel mogelijk te sturen zodat ik de zeeziekte binnen de perken kan houden.

Het is een moeilijke overtocht met veel regen, het was de bedoeling om naar Tregueir te varen maar rond 14:00h kregen wij motorpech, de Genua moest worden bijgezet, maar ook met de Genua konden wij niet genoeg snelheid maken om het schip goed op koers te houden.

Toen de motor terug draaide, na het aanbrengen van een nieuwe brandstoffilter, was het veel te laat om nog naar Tregueir door te varen.

Herman berekende, dat alleen Lezardrieux, nog een optie was, daar deze havens alleen met opkomend tij kunnen worden ingevaren. Het was wel prachtig deze lange rivier ( Dreux ) af te varen.                                     

Na 11:30h varen legden wij dan rond 17:50h aan, waarna ik stante pede naar een slager op zoek ging zodat we zeker een warme maaltijd konden hebben.

Onderweg naar de slager merkte ik dat het een heel leuk dorpje was waar wij terecht gekomen waren met een erg mooie kerktoren , na het eten zijn wij een wandeling in deze mooie omgeving gaan maken.

Jammer genoeg was de camera aan boord gebleven en hebben wij er geen foto’s van.

De haven viel eigenlijk tegen, het kostte 29€ liggeld voor 1 nacht en dan vroegen ze ook nog 2€ pp voor een douche.

Ondertussen wisten wij dat Brest niet meer te halen viel, zodat onze reis de volgende dag in Perros Guirec zou eindigen. Dat hield in dat ik het laatste stukje met het schip niet mee kon varen. Ik moet de volgende dag onze huurauto gaan afhalen in Brest( mazzel )

         

 

 

Zaterdag 1 juli,

04:30h de wekker rinkelt, vlug ontbijten, om 06:00h vaart de Wanderer uit nagewuifd door mij.

Via Internet hadden wij een auto gehuurd om terug naar Le Havre te rijden als wij in Brest zouden aankomen. Nu moet ik op tijd in Brest zien te komen om deze op te pikken.

Autobussen rijden hier niet, de enige trein naar Brest die er is vertrekt uit een dorpje een 7 tal km verder. Gisteren avond hebben wij een taxi besteld en die komt mij om 08:00h ophalen zodat ik twee uren buiten in de kou moet wachten.

De chauffeur is op tijd en een kwartiertje later sta ik voor een gesloten station in Paimpol. Gelukkig is er tegenover een bar-tabac waar ik eindelijk iets warms ( choco ) kan drinken. Een 10 tal minuten voor het vertrek van het treintje naar Guingamp waar ik moet overstappen, opent een jonge vrouw de deur van het station en kan ik mijn treinkaartje kopen.

Om 11:17h arriveer ik in Brest en kan ik op zoek naar ons autootje.

Als rond 13:30h alles is geregeld kan ik richting Perros Guirec rijden, waar ik na een prachtige tocht tegen 16:00h aankom. Ik wordt hartelijk verwelkomd  aan boord van de Wanderer.

De mannen hadden er een voorspoedige tocht opzitten en al schoon schip gemaakt, ook was de motor van het bijbootje hersteld en stond André klaar om samen met ons en het autootje benzine te halen.

Na een heerlijke douche zijn wij een pizza gaan eten om het afscheid te vieren. Eenmaal terug aan boord kwamen André zijn ouders hem ophalen.

Het was een blij weerzien en er werd flink wat verteld over de tocht. Herman heeft zich ook nog goed vermaakt door met André en zijn broertje Gerbert met het bijbootje rond te varen de drie jongens hadden flinke leut.

Nadat het terug rustig was aan boord hebben wij alles ingepakt en in de auto geladen daar wij morgen vroeg om 07:00h willen vertrekken.... terug richting Le Havre.( mazzel )