Reisverslagen

______ooOOoo______

Kats - Grevelingen - Zierikzee - Kats

In september 2005 hebben wij voor het eerst kennis gemaakt met de Toerzeilers, wij zeilden toen met het jacht Linka, het verhaal hierover kan je bij reisverslagen lezen. (Oude Tonge - Goes - Oude Tonge)

Wij hebben toen afgesproken, dat eens we een eigen schip zouden hebben, wij ons ook lid zouden maken van de Toerzeilers.

Dit voorjaar hebben wij ons dan ingeschreven, ook zijn we naar de bijeenkomst voor nieuwe leden geweest en daar hoorden wij over de Zeemancipatie dagen, dit zijn lessen van vrouwen aan vrouwen, meteen heb ik gezegd dat ik hieraan wilde deelnemen met ons schip.

Helaas alles liep anders dan we verwacht hadden, toch heb ik me na onze thuiskomst uit Spanje ingeschreven als opstapper, op 30 augustus op een bijeenkomst in Dordrecht leerde ik de andere deelneemsters kennen.

Tijdens deze bijeenkomst leerde ik de Schipperse Janny kennen, op haar schip een Victoire 1044, de "Orisant" ben ik ingedeeld, ook Bettie was er een van de andere bemanningsleden, Monique en Constance konden door hun werkzaamheden er deze avond niet bij zijn. Na de bijeenkomst is Bettie met mij terug naar Bergen op Zoom gereden, dat was meteen een goed moment om elkaar een beetje te leren kennen.

Donderdag 6 september, 2007

Om 15;00u word ik door onze vrienden Marc en Vera naar het station van Bergen op Zoom gebracht, ik heb er afgesproken met Bettie, van hieruit reizen we samen met de trein naar Goes.

Monique zit ook op deze trein, in Goes aangekomen kijken wij uit naar een dame met bagage, we vinden haar snel en stellen ons voor.

Buiten staat Janny ons al op te wachten met de auto, het is een hartelijk weerzien, ook voor Monique,  het blijkt dat ze 2 jaar geleden ook met Janny gevaren heeft tijdens deze dagen.

Dan naar Albert Hein, hier doen wij de inkopen voor onze zeildagen, blijkbaar zijn we allen lekkerbekken, vis, vlees, beleg, fruit en groenten, brood lekkere dingen voor bij de thee en koffie en wijn worden ingeslagen, dan richting schip in de jachthaven van Kats.

Het schip waar we op zullen varen is een prachtschip en zeer goed onderhouden, na een kopje thee word alles opgeruimd, er word al meteen heerlijk gekookt als we na de maaltijd met een glaasje wijn zitten komt Constance aan boord, zij is helemaal uit Alkmaar gekomen, na de kennismaking worden de slaapplaatsen verdeeld, ik mag de kooi delen met Janny.

Vrijdag 7 september 2007,

Na een goede nachtrust worden we rond 8 uur wakker, ik heb heerlijk geslapen de matras van Janny haar bed is voortreffelijk, dat is erg goed voor mijn rug. Na het was en opruim ritueel word er ontbeten,  ook voor ons lunchpakket en koffie  word er gezorgd en het programma voor het weekend besproken, als de wind meezit gaan we een goed zeilweekend hebben. Tegen 11.00u worden de trossen los gegooid en we vertrekken. Meteen zien we dat Janny een zeer ervaren schipperse is het waait hard en we varen achterwaarts  uit. Eenmaal op open water draaien we in de wind en worden de zeilen gehesen, het is heerlijk zeilweer, iedereen mag om beurt sturen, terwijl ik aan het roer sta zie ik grote groepen Aalscholvers, ze vliegen af en aan. Met deze vogels heb ik wat, thuis in Zandvliet word ik bijna dagelijks door een Aalscholver (Palingvisser noem ik hem) begroet, als ik 's morgens met de honden op de dijk wandel. Ook in Almerimar vliegt er iedere morgen eentje over het strand als wij met Mazzel onze ochtend wandeling doen. Blij roep ik uit, kijk Aalscholvers en zoveel!!! meteen word ik tot de orde geroepen, voor je kijken in plaats van naar de vogels, lachend varen wij verder. Regelmatig gaan we overstag, we zeilen aan de wind, het begint harder te waaien en tegen 12.30 uur moeten we reven. We zeilen in de richting van de sluis te Bruinisse om 13.00u zijn we aan de sluis, even aanleggen en wachten tot we de sluis in kunnen, om 13.30u zijn we uit de sluis en zeilen  het Grevelingen in.

Vanaf het moment dat we met zeilen begonnen en wij regelmatig in Zeeland vertoefden had ik zin om op het Grevelingen te zeilen nu gebeurd dit dan toch. Jammer dat Herman er niet bij is ook hij zou hier zo graag eens zeilen. Wat is het hier mooi met die eilandjes. Terwijl we verder zeilen komen we steeds meer schepen met uitsluitend vrouwelijke bemanning tegen, het is een blij geroep en gejuich, straks zal er zeker veel gepalaverd worden als je overal die blijde gezichten ziet.

Tegen 16.00u komen we aan de Mosselbank waar plaats voor onze schepen gereserveerd is, er zijn al enkele schepen, wij leggen aan bij een steigertje en liggen met de kop in de wind zodat ons scheepje rustig ligt. Stilaan loopt het vol, vrouwen lopen af en aan en stellen zich voor, voor vele is het een blij weerzien voor andere een eerste kennismaking.

Ondertussen zorgen we voor wat hapjes. Met een fles lekkere Rosť, onze glazen en hapjes gaan we naar het verzamelpunt midden op de Mosselbank. Wat is het mooi hier, een beetje verder zit een groep mensen te barbecueŽn, zelfs een kandelaar met brandende kaarsen staat op hun tafel, gelukkig is de wind afgezwakt zodat de kaarsen blijven branden, ook de zon is volop van de partij.

Er staan een boel lekkere dingen en Rosť is er in overvloed, er word ook een beetje uitleg gegeven door de organisatoren (sorry maar ik ben de namen vergeten)

Vele foto's heb ik er gemaakt, na de palaver gaan we terug aan boord het wijntje laat zich voelen.

Onder veel jolijt wordt er gekookt, lekkere zalm met frisse groentjes en gebakken aardappeltjes mmmmm heerlijk.

Na een lekkere kop goedenachtthee gaan we in ons kooike.

Zaterdag 8 september 2007

Weerom is het heerlijk zeilweer, regelmatig komen we enkele van onze schepen tegen op onze tocht naar Zierikzee, dan word er flink gezwaaid en geroepen. Als we andere schepen tegen komen word er verwonderd gekeken ook in de sluis, allemaal vrouwen zie je vele schippers denken, kan dat wel goed gaan?

Nu heren ik heb hier dames manoeuvres zien uitvoeren waar je je petje voor afzet, hopelijk kan ik nog vaker meezeilen, je leert op zo'n weekend enorm veel en dat zonder enige druk of dikdoenerij.

In de late namiddag varen we het kanaal richting Zierikzee binnen, we zijn niet alleen, blijkbaar hebben meer mensen van dit goede weer geprofiteerd om een zeiltocht te maken.

Wij zijn bij de laatste van onze groep die aankomen het was ook zo heerlijk op de Roompot om te zeilen, ondertussen weet ik ook waar de Roompot begint en eindigt.

Janny legt met een pracht manoeuvre aan, de dames van het schip waar we tegenaan afmeren staan gereed om de lijnen aan te nemen.

Weer is er een heerlijke zeildag voorbij, nu gaan we onszelf een beetje optutten en dan vanavond lekker de stad in om de inwendige mens te verwennen, trouwens, ik heb zelden zo lekker gegeten aan boord, blijkbaar zijn het  niet alleen Vlamingen die van een Bourgondische keuken houden.

Rond  acht uur vertrekken wij in groep de Stad in, we hebben veel bekijks, ik voel me heel erg op mijn gemak en welkom in deze grote groep Nederlandse Dames.

Wij hebben vandaag ook op andere manieren hard moeten "werken"               Wij hebben een ganse lijst vragen  beantwoord tijdens het zeilen, makkelijk was het niet, vanavond tijdens het Diner worden de winnaars bekend gemaakt, wij zijn erg benieuwd.

Eindelijk zitten we aan tafel, iedereen moet naast iemand die niet van hetzelfde schip is plaatsnemen, kwestie dat je zo ook de anderen leert kennen en er zich geen groepjes vormen, een heel  goed idee trouwens.

Na het zeer lekkere eten worden de winnaars bekend gemaakt, en ja hoor          " WIJ HEBBEN GEWONNEN "  we krijgen een overdonderend applaus en ook word er een prachtig boek overhandigt.

Ook dit is weer een zeer geslaagde avond die te snel voorbij is, aan boord word er nog een beetje nagekaart  en dan naar dromenland.

Zondag 9 September 2007

Onze laatste dag begint, we hebben nog even een pyjama bijeenkomst aan de kant, er worden ook presentjes uitgedeeld, mooie glazen van de Toerzeilers.

Na een heerlijke douche en ontbijt wandelen we nog even naar het stille stadje. Zierikzee is mooi op deze rustige herfstdag, als we terug aan boord komen zien we dat de meeste deelnemers al vertrokken zijn, er zijn schepen tussen die nog een lange weg naar hun thuishaven moeten maken.

Nog even komt een groepje afscheid nemen met hun zeiljacht, het schip word tegen ons afgemeerd, het manoeuvre wat hierbij gemaakt word is prachtig ik heb het nog nooit zien doen. Spiegel in de wind, achter spring vast en motor naar voren, het schip komt langzaam mooi recht tegen ons aan te liggen het leek net of het een boegschroef had.

Ik vraag of je dit manoeuvre ook met een langkieler kan maken, zeker word me geantwoord als je er de tijd voor neemt.

Tegen de middag vertrekken wij ook, weeral treffen we het met het weer. Heerlijk zeilweer, eerst nog een stukje Roompot dan door de sluis, richting Kats, we maken er nog een prachtige zeiltocht van, wij zeilen rond de Vondelingsplaat en Galgenplaat ik geniet enorm vandaag.

In de late namiddag leggen wij in Kats aan, Bettie's  man staat al te wachten, hij komt haar halen met hun zeilschip. Nog even een kopje thee en een babbel, dan vertrekken zij voor een mooie tocht naar Bergen op Zoom.

Wij werken het schoon schip verder af, schoon schip maken is Vlaams voor het poetsen van je schip na de tocht, maar misschien gebruiken jullie in Nederland deze uitdrukking ook.

Als alles weer blinkt en we nog een tas !!! thee drinken komt mijn wederhelft mij ophalen, het is een blij weerzien.

Dan trekken wij met zijn vijven naar het restaurant waar ons een lekkere maaltijd wacht, rond 20.00 u is iedereen vertrokken.

Monique moet nog een lange weg afleggen met trein en bus zij komt uit het Zuidoosten van Nederland, ook heeft ze nog de tegenslag dat ze in het station terecht kwam waar de dag voordien een moord gebeurde zodat zij pas rond 01.00 u in de nacht thuis was.

Ik ben misschien veel zaken vergeten, dus als jullie het verslag willen uitbreiden, stuur  mij dan je tekst door zodat ik het er nog kan bijvoegen, ook extra foto's zijn welkom.