Voorbereidingen Juni 2006

______________ooooOOOoooo_______________

Juni 2006

5 Juni

Op 5 juni zijn we opnieuw in Zeebrugge.

Weer is het goed weer en kunnen wij genieten van een heerlijke dag zeilen, en dit met de grootste boot waarop we tot nu toe gezeild hebben.

De" Deo Juvante " is een prachtschip en met dat mooie meisje mogen wij in augustus van Horta ( Azoren ) naar Zeebrugge zeilen.

Wij zien er naar uit. (Mazzel)

Het was inderdaad een mooie dag om met een mooi schip als de "Deo Juvante" een dagje zee te kiezen. De wind waaide matig rond 3 Bft. Eigenlijk wat weinig om goed te zeilen. We gaan richting Vlissingen,  door de windrichting wordt het dus opkruisen. Ondanks dat zeilt ze redelijk snel.

Aan het stuurwiel merk ik dat wij halve wind en stroom mee toch om en bij de 11 knopen halen. In de aanloop van de Scheldemonding is het erg druk. Thierry en Bruno besluiten rechtsomkeer te maken. Voor de wind zijn wij zeer snel terug in Zeebrugge. Wij nemen afscheid van de "Deo Juvante" en zijn schippers. Wij zullen haar weerzien in Horta (Azoren) op 16 augustus. Ons zakmes laten wij aan boord, met de strenge veiligheidmaatregelen op de vlieg-  velden en tuigen wagen wij het er niet om het in de bagage mee te nemen.... (THE PIRATE)

8 Juni

Op 8 juni rijden we richting Zaandam, als we daar na meer dan 3 uur rijden en file aankomen is de rest van de bemanning waarmee we een 5 daagse zeezeilstage naar Engeland doen reeds aan boord.

Wij maken kennis met Peter de zeilinstructeur, Marinus, Ronald, Guus en Rick.

Al vanaf het allereerste moment voel ik dat buiten Peter en Marinus er een raar sfeertje hangt. Blijkt uiteindelijk  dat de rest van de bemanning zeer seksistisch is en hardop denkt dat ze nu een keukenslaafje aan boord hebben.

Dat was dan toch zonder mij "Mazzel " gerekend, want in de 5 dagen heb ik in de keuken "geen vinger "uitgestoken, heb "genoten " van de Hollandse kookkunst.

De tocht zelf viel goed mee. Na een tocht van 28 uur komen wij in Ipswich aan. Op de heenweg voeren we voornamelijk voor de wind met de zeilen in vlinder, wat niet altijd even aangenaam varen is, bij mijn 2de nachtwacht die van 02.00 u tot 06.00u liep was ik ontzettend zeeziek.

Het aanlopen van Harwich en het afvaren van de Orwell  rivier deed mij wel meteen alle misselijkheid  vergeten.

Na het aanleggen van de boot ging iedereen douchen en nadien zouden we in groep de stad gaan verkennen.

Blijkt bij terugkomst aan boord, dat iedereen buiten Marinus er al vandoor is. Marinus is een zeer  plezierige beetje excentrieke persoonlijkheid, dit valt bij de rest van de Hollandse bemanning niet erg in de smaak, ook het omgaan met Belgen die toch niet zo "dom " zijn als ze denken zien ze niet echt zitten. Wij hebben het afgelopen jaar veel met Nederlanders opgetrokken en hier ontzettend leuke vriendelijke mensen leren kennen ( Arjen en familie en Rob en familie enz...)

Maar we hebben ook andere Nederlanders leren kennen, kortzichtige en bekrompen mensen, daar waren we in het begin wel een beetje van geschrokken,

je verwacht dat niet van mensen die zo rad van tong zijn, maar zoals zo vaak veel lawaai en weinig inhoud.

Met ons drietjes trekken wij dan op verkenning en we hebben een ontzettend fijne dag gehad.

Ook voor de avondmaaltijd probeerde de rest van de bemanning zich weer af te zonderen, ze hadden Marinus ondertussen al zo kwetsend bejegend dat hij alleen zonder eten aan boord zou blijven, maar na duchtig Belgisch gezond verstand en een hartig woordje over goed zeemansschap zijn we dan toch in groep gaan eten, en hebben een redelijk gezellige avond gehad.

11 Juni

Op zondag 11 juni zijn we weer vertrokken, deze oversteek was voordurend met halve wind wat comfortabeler  is aan boord. Heb tijdens mijn nachtwacht een prachtige zonsondergang gezien en een prachtige volle maan gehad, heb enorm genoten tijdens mijn wacht van 22.00u tot 02.00u, ben ondanks de afspraak dat tijdens de nacht niemand alleen boven dek mocht zijn, de ganse tijd alleen, had mij wel met de lifelines vastgemaakt en heb mijn volle wacht gestuurd en enorm genoten van de rust en stilte, zonder het voordurende geklets van  Rick en Ronald  die zich in de kajuit warm hielden met koffie en eten.

Deze reis is zowel leerrijk geweest betreffende het zeilen als leerrijk over het gedrag van sommige mensen die eigenlijk beter moeten weten.(mazzel)

21 Juni

21 juni, dag dat David mijn middelste zoon 24 jaar geleden geboren werd en ook dag van Denis zijn grote operatie, na maanden wachten is het dan zover  Denis wordt geopereerd, op 20 juni heb ik hem naar Leuven gebracht.

S'morgens om 7 uur zijn ze aan hem begonnen, ze gaan zijn zenuwen herstellen door uit zijn beide benen gevoelszenuwen te halen en deze in zijn schouder en hals in te planten ook gaan ze zijn sleutelbeen met behulp van platen reconstrueren, het zou een lange operatie worden uiteindelijk heeft ze 15 uur geduurd. De dag na de operatie was hij vrij helder alhoewel goed ziek van de narcose, is hij tevreden dat het eindelijk achter de rug is.

Bij zijn ontslag werd er hem nogmaals op gewezen dat hij zich als "eenarmige" moet zien, mijn sterke zoon kan dat niet, ik ga aan mijn arm werken ma zegt hij, ik ga die dokters laten zien dat ik uiteindelijk wel nog mijn arm ga kunnen gebruiken..... ik wil hem geloven en steunen.(mazzel)

25 Juni

Op 25 en 26 juni hebben we nogmaals een zeezeilstage, deze keer terug met Alta´r. Wij zijn buiten  Huub de schipper, met 6 andere cursisten aan boord waarvan er 3 nog nooit gezeild hebben.  Alleen Dirk had kennis van zeilen vanuit de klein-zeilerij.

We zijn naar Dunquerke gevaren, ook deze keer voor de wind, ik heb er nu wel geen last van gehad. De sfeer aan boord was erg goed, wij zijn in Dunquerke

blijven overnachten en hebben ook  s'nachts nog een tochtje buiten de haven gemaakt om de andere cursisten de scheepsverlichting en de bebakeninglichten

te laten zien.

Toen we op zondag terug voeren begon het te regenen en dat heeft het de rest van de dag gedaan, op de terugreis voeren we aan de wind en moesten we  opkruisen, ook  deze zeiltrip was enorm leerrijk , voor mij vooral wat de kaartnavigatie betreft .(mazzel)

Rond 9 uur komen wij in Nieuwpoort aan. Alta´r waar wij een stageweekend, (voorbereiding op het examen "Jachtman") hebben geboekt krijgen wij een flink ontbijt voorgeschoteld. Een 10- tal cursisten verdeeld over twee lange tafels zijn al aanwezig, wij zijn ook niet de laatste.

Na het ontbijt komt iemand met een Alta´r-shirt ons halen. Het is onze schipper "Huub voor dit weekend. Wij stellen onszelf  aan de anderen voor, Hilde, Rudy, Katrien en Dirk. Huub zal ons met de "Tissotoe" voorbereiden op het examen.

Buiten Huub, en wij is er geen praktische ervaring aan boord van een zeezeilboot, Dirk heeft wel een rijke ervaring met de klein-zeilerij.

Er worden eerst inventaris en voorbereidingen gemaakt over de praktische zaken, eten hadden wij meegebracht, uitgaande van onze vorige slechte ervaring. Er werd door de dames nog wat inkopen gedaan.

Dan begint de eigenlijke tochtplanning, zoals het mijn gewoonte is geworden voor elke tocht, had ik het recentste weerbericht uitgeprint voor het vaargebied, met de weerkaartjes.

Met de Nautische almanak zoeken wij de stroming en hoogwaterstanden op voor het vaargebied. Stroming en wind zijn gunstig om Dunkerque aan te lopen.